mandag den 13. maj 2013

How To - Roser 1

Der findes mange forskellige bud på hvordan man kan lave roser, jeg har her valgt at gennemgå en af de metoder jeg bruger. 

Jeg vil forsøge at gøre det så detaljeret at alle kan lave en rose, hvis de får lyst til det :) 


Dette er de ting jeg har brugt til rosen 
Jeg har valgt at rosen skal være lyserød og har her brugt farven Rose fra Wilton
Efter fondanten er farvet har jeg æltet tylose pulver ind i fondanten, det har jeg gjort for at den tørre hurtigere, hvilket er en fordel når det er blomster og tynde blade vi har med at gøre
Først har jeg lavet en kegle ca. 2 cm høj
Her har jeg brugt den lille rose udstikker (af de to på det første billede) - grunden til jeg gør det i kanten af fondanten er at jeg kun er interesseret i et enkelt blad, til at starte med 
Her har vi det enkelte blad som jeg skal bruge
Jeg har Ball'et bladet i den ene side, for at gøre det ekstra tyndt

Det enkelte blad sætter jeg rundt om keglen, vær opmærksom på at bladet vender på tværs ligesom billedet ovenfor så den tynde side er op af og danner spidsen
Nu har jeg rullet fondant tyndt ud, og udstikker med en fem-blads udstikker - husk at trykke let og rykke den frem og tilbage for at få pæne kanter på bladene 
Med Ball-tool laves alle kanter nu tynde og bølgede, derudover køres lidt i midten hvor keglen skal stå samt i midten af bladene så der dannes en lille fordybning - se næste billede
Nu er første 5-blad klar til at blive sat på keglen, vi skal bare lige bruge noget vand til at lime
Vand i midten plus halvt op af hvert blad som ses her 
Første blad sætter jeg op så det dækker for den samling der er på keglen, derefter tager jeg et af de blade overfor og tager så de resterende, så der bliver et pænt overlap
Her er alle bladene sat op på keglen
Jeg laver nu en tilsvarende ovenfor - altså udstikker med den lille 5-blads og gør den klar på samme måde som før
Nu består rosen af to 5 blads og man kan sagtens stoppe her - på Dittes konfirmations kage har jeg lavet roserne denne størrelse
Her har jeg valgt at lave rosen en tand større - jeg har udstukket en 5-blads med den store udstikker og gjort den klar på samme måde som de to tidligere - hvorefter jeg har samlet
Og vupti ud af dette kommer denne rose som nu bare skal tørre


Sådan er det altså muligt at lave en rose uden at bruge tråd eller pinde til at stabilisere... 
Hvis nogle spørgsmål, så spørg løs :) 

Et fif kan være at når rosen er tørret godt kan man forsigtigt skærer bunden skrå - eller hvad der må passe for at rosen kan sidde som man ønsker på kagen..

God fornøjelse :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar