torsdag den 16. maj 2013

At samle og smøre kagen op

Har egentligt længe ville tilføje denne del til min blog, da jeg ved det kan være en god hjælp når man starter op på kage-bagningen - har bare altid glemt at få taget billeder løbende... :)

Men nu er den her - dog kun med et lag fyld, men princippet er jo det samme om det er et, to eller tre lag :)


Her har vi chokoladekagen som den er inden jeg har gjort noget ved den - ikke videre pæn nu :) 
Det første jeg gør er altid at lave underlaget til kagen - hvis jeg ikke har en liggende så klipper jeg en ny - jeg bruger tynde spækbræt fra IKEA som kan klippes til med en køkkensaks - den store bonus er at de kan genbruges :D 

Toppen skæres af kagen - kagedeleren jeg bruger er ligeledes fra IKEA og jeg indstiller den så den lige akkurat kan lave en helt glat overflade 

Underlaget til kagen placere jeg på et større underlag (her spækbræt) imellem har jeg mellemlægspapir - på den måde kan jeg nemt flytte kagen rundt. 

Kagen er delt i to - med kagedeleren. Den øverste vender jeg og ligger på mit underlaget - forstået på den måde at når kagen er færdig samlet så vender den på hovedet i forhold til udgangspunktet - forklaring følger :)

Her har jeg fyldt jordbærmousse i - jeg har brugt en frysepose hvor jeg klipper hul i hjørnet - på den måde får jeg et jævnt lag

Den anden kagebund lægges på - det er som tidligere nævnt bunden af kagen - ved at bruge den får jeg en helt plan overflade  der gør opsmøringen lettere



Kagen smøres op med nutellasmørcreme - dette har to formål. Det ene er at det skal indkapsle fyldet da alt fyld der indeholder frugt vil smelte fondanten. Den anden er at man får en jævn og plan kage så resultatet bliver bedre når fondanten kommer på :) - kagen sættes på køl så smørcremen stivner

Smørcremen er stivnet og de sidste ujævnheder kan forsigtigt udglattes... Nu fjernes mellemlægspapiret forsigtigt og evt. krummer - dermed er kagen klar til at blive overtrukket med fondant - eller hvad man ønsker

Forslag: Hvis man synes det er svært at lukke helt af til fyldet på den måde jeg har brugt her, kan man vælge at placere en ring med smørcreme på den ene bund og komme fyld i midten - det brugte jeg selv meget i starten :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar