tirsdag den 14. maj 2013

Gerbera

Har de sidste dage arbejdet på at få fremstillet en gerbera jeg var tilfreds med, har ikke hidtil været ude i at lave for mange blomster udover roser... Men jeg endte med at blive okay tilfreds og valgte derfor at lave en lille how to, nu jeg var i gang :) 

Disse er tingene jeg har anvendt til at lave gerberaen, pulverfarverne jeg her har brugt er Rainbow dust pink candy og holly green 

Den fondant jeg har udrullet er meget tyndt, faktisk så jeg kan ane de hvide streger igennem.. Jeg udstikker her med den store af de to størrelser på det første billede - vær opmærksom på at presse godt og rykke den roligt frem og tilbage for at undgå flossede kanter

Udstukket og klar 

Jeg bruger ball tool til at gøre bladene endnu tyndere og større 
ude til venstre ses at jeg har ball'et et enkelt blad - for at vise kontrasten i forhold til de andre blade

Og så det bare at gå i gang, til alle bladene er klar - var opmærksom på at fondanten er tynd og det kræver rolige bevægelser for at den ikke går i stykker eller bliver helt deform :) 

Her har jeg præget hvert blad ved at trække hjulet forsigtigt ned igennem - ikke så de bliver skåret igennem men bare så man får det "rids" i bladet

Alt frem til nu gentages, og denne ligges oven på forskudt som ses på billedet her. Herefter løftes den øverste forsigtigt og sættes fast med vand. Derefter har jeg forsigtigt løftet hvert blad og givet det lidt vand - kun halvvejs op for at bevare at der kan være luft og liv i bladene 

Gerberaen ligges nu på noget - jeg har valgt en skål hvor der er en lille fordybning i bunden - betrukket med film, ovenpå har jeg placeret et æggebæger. Formålet med dette er at få midten presset lidt ned, og skabe en bue i blomster hovedet. Endvidere har jeg buet alle spidserne lidt ekstra ind af mod skålen.

Nu laver jeg tilsvarende de to første, bare med den lille udstikker 

Denne placeres oven på og jeg vipper spidserne på bladene lidt op - igen med det formål at skabe liv

Jeg har dustet hele blomsten med Pink Candy for at skabe lidt effekt i blomsten

Nu skal midten af blomsten lavet - jeg starter med at bruge den her 6-blads udstikker. Igen er fondanten meget tyndt rullet ud

Her har jeg brugt en lille saks (steriliseret neglesaks er genial) og klipper bladene op hele vejen rundt

Jeg deler dem med kniven og har dermed to jeg kan bruge

Her ses det hvordan der bliver brugt 5 dele til første lag, det er et puller-arbejde og jeg sørger for heletiden at flytte de små blade så de så vidt muligt ikke overlapper for meget

Næste lag består af 4 dele som jeg sætter lidt længere ind mod midten - herefter vipper jeg spidserne på alle de små blade op 

Dette er den aller sidste jeg bruger i midten - her har jeg ligeledes klippet alle bladene op - derefter har jeg ball'et den i midten for på den måde vipper bladene automatisk lidt op - og der bliver mere plads til knoppen 

Så er den næsten klar

Knoppen her er lysegul - en lille kugle som jeg presser let ned i sien for at få lidt mønster (det med sien kan faktisk godt springes over, hvis du ser næste billede) 
Her er knoppen sat fast og jeg har klippet ned i den, med den lille saks (derfor er sien lidt irrelevant ;) ) - herefter har jeg dustet den meget lidt med Holy Green - det lidt svært at se på billedet 
Vupti en færdig Gerbera

Det var som sagt mit bud på en Gerbera - nogle spørgsmål, ideer eller andet så skriv endelig :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar