fredag den 16. august 2013

Ribsgelé

Denne ryger uden for kage kategorien, men det er dog stadig noget som produceres i køkkenet :) 

Har aldrig før prøvet at lave noget med al den herlige frugt vi har i haverne, men er da blevet klogere nu, og disse herligheder skal fremover udnyttes...

Faktisk har jeg altid sammenkædet det at være rigtig husmor - som ens egen mor eller bedstemor - med at kunne lave marmelade, gelé ol. og jeg synes det er en skam at de ting forsvinder mere og mere i dag 

Jeg vil ikke her give nogen egentlig opskrift, da jeg er bundet af ophavsret, men jeg vil henvise til den grønne syltebog fra tørsleffs som kan købes i mange supermarkeder.
Jeg har fulgt opskriften herfra og er meget godt tilfreds med resultatet. 


Jeg blev dog meget overrakset over den mængde jeg ente med at stå med, tror jeg snart må ud og investere i en større gryde, da det bliver halv avanceret at have det delt i to gryder.
Og mon så ikke også der kommer en saftkoger og en saftsi på ønskesedlen :) 


Ud af 2335 g Ribs fik jeg 2 Liter saft og det gav mig 14 glas med ribsgelé 

For at sætte det i perspektiv vil jeg pointere at jeg har brugt 20,- på sukker, ribsene er nogle jeg har fået, atamon bruges der så lidt af, men lad os sige 2,- så er der vandet kender ikke vandpriser men lad os bare sige 10,- for de par deciliter, glassene er samlet gennem husholdningen og strømmen kan jeg ikke sætte pris på. Men for noget der ligner 32,- fik jeg 14 glas gelé og så kan man jo lure hvad det koster i butikkerne :) samtidig med at her kan jeg stå indefor hvad glasset indeholder ;)


Jeg brugte en stofble som saftsi da jeg som nævnt ikke ejer dette

Ingen kommentarer:

Send en kommentar